Banden, 

95% van ons winkelaanbod bestaat uit het merk Schwalbe en dit heeft een aantal oorzaken.

  • Schwalbe blijft innoveren en doorontwikkelen, het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in fietsbanden en levert een hoge kwaliteit
  • Per fietssegment is er altijd keuze in verschillende types, een band voor ieders voorkeur dus en voor diverse omstandigheden

De Compound,

(samenstelling van het rubber) zorgt voor het contact met het asfalt en bepaalt hiermee ook het aantal kilometers dat je er mee kunt rijden. Bijna "plakkerig" rubber zorgt voor een geweldige grip maar meestal ook voor een korte standtijd. Schwalbe zorgt er dus voor dat het kleverige rubber iets meer naar de zijkant van de band komt te zitten ( voor de bochten) en dat het hardere rubber ( voor zoveel mogelijk kilometers ) in het midden van het loopvlak komt. Tevens zorgt toevoeging van silica aan het rubber ervoor dat de grip op water en sneeuw verbeterd.

Het Profiel

zorgt voor de mechanische grip van de band. Bijna profielloos heeft de meeste grip op de weg onder droge omstandigheden en rolt het mooist af, met de minste weerstand. Omdat hemelwater niet altijd uit te sluiten is, is een beetje profiel wel wenselijk. Grote noppen klauwen zich vast in modder en zand maar brengen te weinig rubber op het asfalt om daar een goede grip te hebben, de slijtage en weerstand op het asfalt is ook zeer hoog.

De Hieldraad

ligt gevulcaniseerd in de zijkanten van de band, deze zorgt ervoor dat de band vast in het velgbed komt te liggen. Deze draad bestaat in een normale band uit een aantal staaldraden. Moderne (evolution) banden hebben hier allemaal korte stukjes kevlar in zitten, dit bespaart gewicht, is sterker dan staal en de band kan in zijn geheel opgevouwen worden tot een klein pakketje ( om mee te nemen op de grote reis)

Het Karkas

is de geweven mat (de fundering) waarop alle rubberlagen worden aangebracht. Als voor deze "mat" heel fijnmazig kevlar wordt gekozen wordt de lekbestendigheid van de band enorm verhoogd. Er kan nog een PU-. laag onder het profiel aangebracht worden om de doorsteekdiepte te verhogen zodat de meeste steentjes en stukje glas de binnenband niet kunnen bereiken. Dit laatste verzwaard de band wel aanzienlijk.

De Wangen

van de band zijn de zijkanten, de verbinding tussen de profiellaag en de hieldraad. Raken deze wangen beschadigd dan wordt de hele stabiliteit onbetrouwbaar. Een extra beschermlaag vormt hier de zgn "Snake skinn" ( vooral gekozen door mountainbikers). De kans op bandbeschadiging door stenen wordt hiermee gehalveerd.

Voor vakantiefietsen heeft Schwalbe een aantal banden ontwikkeld, in verschillende breedtes, die zo multifunctioneel mogelijk zijn voor hun doel.

  • De Marathon Mondial, overal inzetbaar en een zeer lange levensduur. Goede grip op zowel verhard als onverhard, zand en rotsen. Wel iets zwaarder en een iets hogere rolweerstand. Bijna onverwoestbaar.
  • De Marathon Supreme, als je al bijna zeker weet dat je het asfalt niet vaak gaat verlaten. Rolt heerlijk licht en heeft een goede bescherming, maar heeft niets te zoeken op het onverharde.
  • De Marathon Almotion, eigenlijk een mix van de bovenste twee. Rolt heerlijk op asfalt en ook (zanderige) bospaden zijn heel goed te doen.