Derailleur

Derailleursystemen,

zijn de langst bestaande versnellingssystemen op, vooral, sportieve tour- cross- en racefietsen. Ze bieden een ruim scala aan versnellingen die bestaan uit meerdere tandwielen op het achterwiel plus 1 tot 3 tandwielen op de trapas. In tegenstelling tot versnellingsnaven kan er alleen maar geschakeld worden onder het fietsen en dus niet in stilstand.

Door de zeer lichte constructie van het systeem blijft ook het totaalgewicht van de fiets heel laag. De ketting móet heel smal zijn om over de dicht op elkaar gepakte, zeer dunne, tandwielen te kunnen rangeren. Doordat de ketting heel smal is, moet kunnen buigen om alle tandwielen van links tot rechts te halen én geheel onbeschermd is, slijt hij toch sneller dan bij de naafversnellingssystemen. Als de ketting niet op tijd vervangen wordt moeten ook de tandwielen gelijktijdig vernieuwd worden, voor de veelfietsers een jaarlijks terugkerende kostenpost.

Er zijn meerder systemen verdeeld over zgn "groepen" . Elke groep hoger is lichter in gewicht, slijt wat minder hard , is lichter te bedienen en is gemakkelijker en sneller af te stellen. De groepen Altus en Acera worden gebruikt op kinderfietsen of stadsfietsen, het zijn echte budgetgroepen. Alivio is er voor de recreatieve fietser die af een toe ook eens een zondag gaat fietsen. Deore is de instapgroep voor de actievere fietser, gewoon goed materiaal, goed te bedienen en betaalbaar. LX en XT zijn er voor de mensen die voor het beste gaan.

Tour- en vakantiefietsen in onze winkel hebben meestal minimaal een Deore-groep met 30 versnellingen. Onderdelen voor bovengenoemde versnellingssystemen zijn over de hele wereld te krijgen. Bij de keuze voor een derailleursysteem kies je vaak ook voor een bepaald frame, waarin je achteraf dus geen versnellingsnaaf of carbon-riem meer kunt monteren. Slechts enkele fabrikanten leveren een frame waarbij dat wél kan, zoals Tout Terrain, de keuze van nú is dan niet zo definitief.