Pinion,

is een versnellingssysteem in de trapas en is net als Rohloff een antwoord op het "normale" derailleursysteem; de lichtlopendheid van een derailleur evenaren en de kwetsbaarheid en onderhoudsgevoeligheid daarvan uitbannen. Waar Rohloff de planetaire versnellingsnaaf in het achterwiel doorontwikkelde heeft Pinion de stap genomen om een totaal andere plek te kiezen: midden, onderin de fiets waar eigenlijk het zwaartepunt van een fiets zou moeten liggen. Ook het systeem binnenin is revolutionair, geen massa's kleine tandwieltjes die, deels, nodeloos ronddraaien, maar een aantal tandwielen verdeeld over 2 assen waarvan er in elke versnelling  slechts 2 mechanisch in elkaar grijpen. Het is niet gek dat dit principe lijkt op een versnellingsbak van een auto, de Pinion is namelijk ontworpen door de ingenieurs die ook de "bakken" voor Porsche bouwen.

De Pinion heeft eens in de 10.000 km nieuwe olie nodig, een zeer lange onderhoudsinterval dus. Hij is te krijgen in 9, 12, en 18 versnellingen plus nog een 9-XR ( Extendet Range ) die hetzelfde bereik heeft als de 18 versnellingen, maar dan met iets grotere stappen. De 9-XR is daarom heel goed te gebruiken in E-bikes.

Het bereik van een P 1.18 evenaart zo ongeveer het bereik van een derailleursysteem met 30 versnellingen. De bak is te combineren met ketting- of riemaandrijving.

Natuurlijk hebben we de Pinion (P 1.18) ook zélf getest, deze bak schakelt echt subliem, geen schakelweerstand, elke versnelling "zit" , geen verliezen in interne weerstand, mooie kleine stapjes en een super lichtlopend achterwiel door de speciale freewheel-naaf met bijna oneindig aantal aangrijpingspunten.