Remmen,

zijn een veelbesproken onderwerp onder de vakantiefietsers en de fabrikanten. Alle verschillende remmen presteren anders onder verschillende omstandigheden, maar sléchte remmen bestaan niet meer op kwaliteitsfietsen.

De remmen die je echt nooit mag vinden op een vakantiefiets ! :

  • Rollerbrakes
  • Trommelremmen
  • Terugtraprem

Wat het meest voor komt :

  • Hydraulisch bediende schijfremmen (Shimano)
  • Hydraulisch bediende velgremmen (Magura)

Wat minder voor komt :

  • Mechanisch bediende schijfremmen (Shimano)
  • Mechanisch bediende velgremmen (Shimano )

Schijfremmen zijn super betrouwbaar en remmen goed onder alle omstandigheden. De blokjes (Pads) zijn over het algemeen gemakkelijk te vervangen en mee te nemen. De pads kunnen niet tegen olie of vet, dus oppassen met kettingspray, koop liever een druppelflesje om de ketting te smeren. Bijkomend voordeel van deze systemen : de velgrand verslijt niet en bij een kleine slag in het wiel loopt deze niet gelijk vast tussen de remblokken.

Velgremmen zijn relatief simpel maar wel heel betrouwbaar, het doseren went snel en de stopkracht is groot. Vooral hydraulische velgremmen worden als prettig ervaren. Bij velgremmen worden de spaken wat meer ontzien dan bij schijfremmen, maar dat voordeel is de laatste tijd heel wat kleiner geworden door de superieure kwaliteitswielen van tegenwoordig. De velg slijt wel, net als de blokjes, maar natuurlijk veel minder. Afhankelijk van het weer en de ondergrond zullen deze velgen tussen de 20.000 en 40.000 km vervangen moeten worden.

Tip ! ( mineraal of DOT ? ) :

Als je kiest voor een hydraulisch systeem, kies er dan een met minerale olie  (Shimano of Magura) als medium. Er zijn ook een aantal merken op de markt die DOT 4 of 5 (zit ook in auto's ) gebruiken. Deze vloeistof is giftig, agressief (tast in no time de lak aan) en nóg belangrijker, als leek niet te ontluchten. Het is gewoon vragen om problemen en die wil je juist niet onderweg.