Rohloff

Rohloff

heeft de techniek van bestaande versnellingsnaven op het hoogste level gebracht.

SA, Sachs of Nexus-naven functioneren redelijk in in stadsfiets ( en een fietsenmaker is altijd vlakbij), maar zijn te zwak en onbetrouwbaar voor het langere en zwaardere werk. Naast de te fijne tandwieltjes is smering het grootste probleem, het vet verdwijnt uit de lagers en tandwielen en blijft uiteindelijk zitten in de uithoeken van de naaf waar niets te smeren valt.

Rohloff heeft zijn naaf vele malen robuuster uitgevoerd, de afstelling verloopt nooit en de (dunne) olievulling smeert altijd het gehele binnenwerk, inclusief de wiellagers. Het bereik van een Rohloff is gelijk aan die van een 27-speed derailleursysteem en dan in 14 échte stappen. ( bij een 27-speed deraileur zijn er 12 combinaties die niet bruikbaar of slecht voor het materiaal zijn )

De interval voor oliewissel ligt bij 5000 km. Mocht de naaf, bij uitzondering, toch olie verliezen dan blijft de naaf, ook zónder olie, nog zeker 1000 km functioneren zónder kapot te gaan of hier zelfs maar het minste nadeel van te ondervinden.

Ben je van plan een Rohloff(fiets) aan te schaffen, kies dan ook voor een goed frame.Er bestaan fietsen met Rohloff die niet vooruit te branden zijn. Oorzaak: bij het kracht zetten op de pedalen verbuigt het frame én de achterpatten zo'n 1 á 2 mm zodat de as van de Rohloffnaaf, die zelf nul speling heeft, de interne tandwielen gaat afklemmen. Conclusie : met een waardeloos frame wordt je dure Rohloff ook waardeloos !

Een goedkoper alternatief voor de Rohloff is de Shimano Alfine-11 versnellingsnaaf. Ben je van plan met veel bagage over de hoogste passen te fietsen, dan raden wij die naaf af. De Alfine-11 is voor woon-werk kilometers en een hoteltochtje langs de Rijn helemaal prima. Bij deze naaf ligt de olie-interval ook op 5000 km.

De keuze van een fiets met versnellingsnaaf sluit vaak de mogelijkheid om achteraf een derailleursysteem te monteren uit. Een uitzondering hierop is Tout Terrain, wiens fietsen voorbereid zijn op alle systemen: naafversnelling, derailleur, ketting en riem.