Velgen,

... en velgen, je hebt ze van € 15,-- en je hebt ze van € 150,--. De  eerstgenoemde  komen in ons vakantiefietsverhaal niet voor, enkel omdat goed materiaal niet voor dat geld gemaakt kan worden. Een velg moet sterk zijn, licht van gewicht en moet de kracht van de spaken zo goed mogelijk opvangen en verdelen. Ook is een goede klemming van de band belangrijk, want ook met een lage bandenspanning mag de band er niet aflopen.

Spaakbreuk wordt vaak ingeleid door een verkeerde boring in de velg, als het gat haaks op de velg geboord is (bij budget-velgen) zal de spaak gelijk bij uittrede uit de velg, moeten buigen richting de veel bredere naaf. Die buiging vormt gelijk een risico tot vroegtijdige breuk. Het is dus belangrijk dat élk spaakgat wordt geboord in de richting waar de spaak naartoe gaat. Nippel en spaak staan dan in de juiste richting.

Een "modern" spaakpatroon ( 9x4 of 18x2 ) is bij een vakantiefiets uit den boze omdat de krachten niet gelijk verdeeld worden over de gehele omtrek van de velg, want bij een evenredige verdeling zijn alle tussen afstanden even groot

Samen met de spaken en de naaf wordt een wiel gevormd, gezien de unieke boringen in de velg moet dit dus met de hand gedaan worden waarbij alle spaken uiteindelijke dezelfde spanning moeten hebben. De nippels worden hierbij met lijm op de spaken gedraaid om loslopen te voorkomen. Een (vakantie)wiel bouwen en afspannen, met de hand, duurt zo tussen de 45 en 60 minuten.

De zijkanten van de velg kunnen helemaal glad en in kleur zijn (schijfremmen) of licht geruwd al dan niet voorzien van een keramische laag ( voor velgremmen )

Alle wielen in onze Santos-  en Tout Terrain fietsen zijn, zonder uitzondering, zulke speciale handgemaakte vakantiewielen.